Leerstofaanbod algemeen

Aanbod dagelijks programma:
In de ochtend bieden we de kennisvakken: rekenen, taal, spelling en begrijpend lezen aan in homogene groepen van3 t/m 8.Ons aanbod is volgens het Directe Instructie Model, eerst volgen alle leerlingen de instructie, waarna differentiatie plaats vindt in verschillende niveau groepen. Wij gebruiken de methode als leidraad en zijn de cruciale doelen het uitgangspunt van ons aanbod. Na de instructie gaan de leerlingen aan de slag met een schriftelijke verwerking, waarna nog extra verdieping en verrijkingsstof digitaal mogelijk is. Wij hebben een structureel aanbod voor de makkelijk lerende leerling.
In de middag gaan we verdeeld over het schooljaar 5 x steeds in blokken van 5 weken in de middagen samen leren en samen werken met andere groepen (groep doorbrekend werken noemen we dit).
We bieden dit aan in 2 verschillende clusters:
- Ateliers
Cultuurloper: drama-dans-muziek en de creatieve vakken: tekenen-handvaardigheid-textiel.
- Zaakvakken in projecten
Aardrijkskunde, natuur, geschiedenis, W.O., verkeer, burgerschap. Hiervoor gebruiken we de geintegreerde methode Blink. In de thema's wordt ook Wetenschap en Techniek aangeboden, met programmeren, ict-vaardigheden; computational thinking, mediawijsheid, informatievaardigheden 21ste- eeuwse vaardigheden.
Aanbod en methodes
U vind hier een korte omschrijving van ons aanbod per vakgebied.
In het onderstaande overzicht staan de methodes die we gebruiken tijdens ons aanbod.
Methoden |
|
Sociale ontwikkeling |
Methodiek Sociaal Sterke Groep Prettig omgaan met elkaar (1-8) Fides in de groepen 5 en 6 |
Motorische ontwikkeling |
Schrijfdans (groep 1-2) Pennenstreken 2 Basislessen bewegingsonderwijs 2x in de week in de gymzaal (3-8) op di-woe-do Groepen 1-2 hebben iedere dag beweging, of in het speellokaal of buiten. |
Taal-leesonderwijs |
Schatkist, Kleuteruniversiteit, gr 1-2 Veilig Leren Lezen Kim versie 2 Taal Actief, Taal Actief Spelling, Taal Actief woordenschat extra Estafette |
Rekenen en wiskunde |
Schatkist, Kleuteruniversiteit gr 1-2 De wereld in getallen 5 (3-8) Gynzy voor verwerking van lesstof |
Zaakvakken |
Blink wereld geïntegreerd |
Engels |
Take-it-easy gr 1 t/m 8 |
Sociale redzaamheid WO-Verkeer |
Let’s go landelijk verkeersexamen (7) Activiteiten voor Brabants Veiligheidslabel. (BVL), o.a. het dode hoek project van Veilig Verkeer Nederland en ANWB Streetwise. |
Studievaardighden
|
Blits |
ICT vaardigheden |
Mediawijsheid en programmeren met lego 2.0, Bee-bots, Ozo bots, Little bits, Makey Makey en 3D bril |
Wetenschap en technologie |
Maakkunde en Blink |
Creatieve vorming |
Tekenen, handvaardigheid, textiele werkvormen, drama/dans uit Creëer en Leer Muziek 1-2-3 zing |
Burgerschapsvorming |
Wereldgodsdiensten (6-8) Aandacht voor godsdienstige thema’s zoals Kerstmis, respect, verdriet en troost. |